Men, men, men ... inden du overgiver dig til det sociale univers og glemmer alt andet, så lad os lige overveje, om der måske skulle gemme sig nogle faresignaler i den strategi.
Det kniber med troværdigheden
Lad os tage nej-hatten på hovedet og spørge: Hvad er det, du får mindst af med en ren Facebook-løsning?
Troværdighed.
Du virker ikke ressourcestærk og robust nok som virksomhed, hvis du kun kan præstere at lægge dine budskaber på det lejede land, som Facebook er. Alle kan lave en Facebook-side, men det kræver en lidt mere seriøs indsats at opbygge en god webside.
Du mister kontrollen
Næsten lige så uheldigt er det, at du ikke har kontrol over din virksomheds vigtigste ansigt udadtil. På Facebook er det ejeren Meta, som definerer spillereglerne, ikke dig.
>>> Opdater din hjemmeside med indhold, der har gennemslagskraft i søgemaskiner som Bing og Google.Ring 40 70 80 51, eller skriv til kontakt@billig-pr.dk.
Hvis Meta vil ændre Facebooks betingelser, opbygning, udseende, funktioner og (især) algoritmer, så bliver din virksomhed ikke taget med på råd. For Meta ejer Facebook og gør, hvad der er godt for Metas business, ikke nødvendigvis for din forretning.
Dertil kommer, at du ikke har kontrol over de farver, skrifttyper og i det hele taget det meste af det udtryk, som tegner din virksomheds sjæl og image.
Du mangler noget at linke til
Det er også en udfordring, at du uden en webside ikke har noget ordentligt at linke til.
En Google-annonce kan linke til Facebook, men det er en akavet løsning, blandt andet fordi Google ofte giver denne linktype en lav kvalitetsscore.
"Det føles godt at kunne linke til en hjemmeside, hvor du selv har kontrollen."
Det er også rart at kunne linke fra Facebook, LinkedIn eller andre platforme til en hjemmeside, hvor du selv kan styre præsentationen og har langt mere varierede muligheder for at vise dig frem på den rigtige måde. Links til Facebook er ikke topklasse.
Ikke alle er på Facebook
Alle relevante kundeemner er formentlig på internet. Men det er ikke alle danskere, der er aktive på Facebook.
Cirka 80 procent har en Facebook-profil. Men bruger de den flittigt? Især er de unge begyndt at droppe dette sociale medie.
Kør en multikanalsstrategi
Alle disse indvendinger er dog ikke en skjult opfordring til at droppe Facebook. Slet ikke. Men du skal ikke lægge alle dine æg i den rede. I stedet skal du køre en multikanalsstrategi, hvor du både har et website og er på Facebook (og et eller to andre medier, som er relevante for dig).