Hvor tit skal en blog opdateres? Vi spurgte både Bard og ChatGPT – det var interessant


Skrevet 11. januar 2024

Hvor tit man skal opdatere en blog? Det er et relevant spørgsmål for virksomheder, som vil søgemaskineoptimere (SEO), altså forrest i content-kampen i søgemaskiner som Google.

Da jeg ikke lige havde nogen at spørge, bad jeg Bard og ChatGPT om at opklare sagen. Begge chatbotter. Bare for en sikkerheds skyld.

I den virkelige verden er der forskel på folk. Nogle mennesker ved bare mere om blogs og kommunikation end andre. Ligesom der findes specialister i modeltog produceret i Tyskland i 1960’erne.

Så måske er der også forskel på kvaliteten af de svar, som Bard og ChatGPT kan levere?

Duel mellem chatbotter


Vi lod det komme an på en testduel mellem Bard og ChatGPT. Sådan en enkeltstående test har selvfølgelig ikke nogen statistisk værdi. Men måske kunne spørgsmålets karakter alligevel løfte sløret for forskelle mellem de to chatbotter. Og ja, det gjorde det.


>>> Lad os hjælpe dig med at skabe godt indhold, som kan tiltrække nye kunder. Ring 40 70 80 51, eller skriv til kontakt@billig-pr.dk.


Her er så det spørgsmål, jeg stillede både Bard og ChatGPT:

”Skriv et blogindlæg om, hvor tit man skal opdatere sin blog, gerne med statistisk belæg.”

Svar på det, som dine potentielle kunder spørger om


Hvad der til gengæld er et plus – af ganske naturlige grunde – det er at kende sin målgruppe. For kommercielle virksomheder: kunderne. Godt indhold handler derfor om at svare på de spørgsmål og hjælpe med de udfordringer, som kunderne har.

Man kan også se sådan på det, at man skal levere indhold til de udfordringer, kunderne skriver ind i Google, Bing og YouTube (sidstnævnte er faktisk en af de vigtigste søgemaskiner).

Kom i gang med det gode indhold

Hvorfor ender nogle websider højt i Google-søgninger? En af de væsentlige grunde er, at de tilbyder godt indhold. Det er nyttige tips og råd eller viden, som bliver efterspurgt i søgemaskinen. Billig-PR kan producere godt indhold for dig. Til en yderst fair pris. Så det er nemt at komme i gang med effektivt content og forbedre sin position i Google.

Disse opgaver løser vi også for dig
  • Webtekster af alle typer
  • Indlæg på Facebook og LinkedIn
  • Alle typer af online-annoncer
  • Pressemeddelelser
  • Komplet webside inkl. indhold
  • Blogartikler og videoer


Hvis du er en mester til det, får du en fossende flod af organisk søgetrafik ind på din hjemmeside.

Så langt så godt. Men hvordan finder man ud af, hvad ens potentielle kunder gerne vil have svar på her i 2024? Og hvordan giver man bedst muligt sine svar?

De organiserer teksten ens


Hvad der med det samme slog mig, da jeg sammenlignede de to svar, var, hvor ens chatbotterne disponerede teksten.

Begge indleder naturligt nok med en overskrift (eller en rubrik, som journalister kalder den). Derefter kommer en intro, henvisning til statistik, tips til skribenter og konklusion.

Bard slår så en krølle på halen til sidst. Der kommer simpelt hen en række yderligere tips – altså efter konklusionen. Uha, her ville den strenge lærerinde kigge strengt på den håbefulde elev i min skoletid.

Så er der det med indholdet


Nå, lad nu det ligge. For vigtigst af alt er det jo, at vi får noget reel viden, noget, vi kan bruge, og som gør os klogere.

Det synes jeg i nogen grad, begge chatrobotter præsterer. Men chatbotter er efter min og mange andres erfaring mestre i almindeligheder. Og dem er der sandelig også mange af her.
(Teksten fortsætter neden under billedet af svarene fra de to chatbotter)

Her ser du sammenligningen mellem de to AI-tjenester

Vi stillede Bard og ChatGPT det samme spørgsmål; både svar og disposition var ret identiske: "Skriv et blogindlæg om, hvor tit man skal opdatere sin blog, gerne med statistisk belæg."


(Teksten fortsætter her)
For eksempel konkluderer Bard følgende, og det bud kan man jo ikke rigtig bruge til noget:

”Der er ikke noget enkelt svar på spørgsmålet om, hvor tit man skal holde en blog ved lige. Det bedste er at overveje de forskellige faktorer, der er relevante for din blog, og derefter træffe en beslutning, der er den rigtige for dig.”

De finder noget statistik


Det lykkes dog begge chatbotter at finde noget statistik, så man har lidt konkret at hænge sin slidte hat på.

Både Bard og ChatGPT refererer til en undersøgelse fra HubSpot. Bard nævner årstallet 2022. Det gør ChatGPT ikke. Ifølge Bard viser undersøgelsen, at succesrige blogs opdateres mindst en gang om ugen. ChatGPT refererer undersøgelsen for, at man skal op på mindst 16 blogindlæg om måneden. Men mon ikke det alligevel er den samme undersøgelse?

ChatGPT har gjort sig den umage at finde endnu en undersøgelse fra Orbit Media, som bekræfter tesen om at opdatere mindst en gang om ugen.

Mundret eller akademisk


Det første indtryk er det vigtigste, siger man. I så fald vinder Bard. Hensigten var jo, at de to chatbotter skulle skrive et blogindlæg, og her rammer Bard en fuldstændig mundret rubrik uden den mindste form for clickbait (men måske med god Google-effekt?): ”Hvor tit skal man opdatere sin blog?”.

ChatGPT kører de tunge, akademiske forventninger i stilling med en lidt anden slags overskrift (bemærk de store begyndelsesbogstaver, hvilket er en britisk – ikke dansk – tradition i overskrifter):

”Optimal Blogopdatering: En Dybdegående Analyse af Frekvens og Statistik.”

Den overskrift hæver unægtelig barren for ens førspænding. Men indholdet lever desværre ikke op til min opfattelse af ”dybdegående”. Gående ja, men ikke dybt.

Følsom indledning


Stilmæssigt mærker jeg en lille forskel mellem Bard og ChatGPT. Bard er lidt ”blødere”; ChatGPT går mere til sagen.

For eksempel handler Bards indledning blandt andet om, at man som blogger skal undgå at overanstrenge sig. ChatGPT beskriver i højere grad det emne, som nu skal under behandling.

Den endelige dom


Ingen test uden karakterer. Så her kommer den endelige dom over artiklen om blogopdateringer.

Juryen har talt og har allerede forladt lokalet. Resultatet kan altså ikke appelleres. Karakterskalaen er 1 til 6 stjerner – det sidste naturligvis det bedste.

BedømmelseBardChatGPT
Overskrift****          ***
Disposition********
Forståelighed***********
Indhold*****
Samlet vurdering********

Spørgsmål og svar

Hvad er generativ AI?


Generativ AI er en bestemt form for kunstig intelligens (AI står for Artificial Intelligence), som kan bruges til at skabe nyt indhold, for eksempel tekst eller billeder.

Det nye indhold skabes normalt ved at bearbejde og sammensætte forskelligt eksisterende indhold på en ny måde.

Det sker med algoritmer, som benytter maskinlæringsteknikker, dvs. at algoritmerne trænes til selv at kunne udvælge og skabe det bedst mulige indhold.

Ordet generativ er afledt af det latinske verbum ”genero”, der betyder ”jeg avler” eller ”jeg frembringer”.


Hvem står bag de to største chatbotter, Bard og ChatGPT?


Bard og ChatGPT er de mest populære og kendte chatbotter i verden lige nu. Det er måske ikke så mærkeligt. For bag dem står to af klodens teknologigiganter.

Bard ejes af Alphabet, som er moderselskabet bag blandt andet søgemaskinen Google.

ChatGPT er ejet af OpenAI, hvis største aktionær er Microsoft. Elon Musk var en af stifterne bag selskabet, men han er nu udtrådt af bestyrelsen.

PS! Skulle man finde et dansk navn for chatbot, kunne det være sprogrobot. Har du andre forslag, så hører jeg gerne fra dig: aksel@billig-pr.dk.

Konklusion

Billig-PR har testet Bard og ChatGPT for at se, hvilken der er bedst til at besvare et spørgsmål, som er vigtigt i SEO-sammenhæng (søgemaskineoptimering).

De to chatrobotter skulle svare på, hvor ofte man bør opdatere en blog.

Lidt overraskende disponerede de to chatrobotter deres svar næsten på samme måde. Bard lavede en lille fodfejl ved at fortsætte med at give gode råd efter den normalt afsluttende konklusion.

Bard lavede den mest mundrette overskrift, hvor ChatGPT slog en mere akademisk tone an. Og generelt var Bard lidt ”blødere” i sin beskrivelse end ChatGPT.

Indholdet var som altid med chatrobotter præget af mange banale udsagn og mange forbehold. Men de formåede begge at levere statistisk belæg for de svage konklusioner. Bard havde en enkelt kilde, mens Chat GPT fandt to.

Den samlede vurdering er, at forskellen mellem de to chatrobotter Bard og ChatGPT er beskeden. Derfor får de begge fire ud af seks stjerner i denne lille test.



Kontakt mig, hvis du vil vide mere om, hvordan du får skabt noget godt indhold og design, som forbedrer dit salg og dine kundekonverteringer.

Aksel Brinck, aksel@billig-pr.dk

Tilbage til blog-forsiden